Firma PayPo, polski lider usług BNPL (z ang. buy now, pay later) skierowanych do sklepów internetowych, opublikowała raport Płatności odroczone w Polsce 2023. To pierwszy w Polsce tego typu dokument poświęcony płatnościom odroczonym, prezentujący postawy kupujących i motywacje sklepów. Z raportu wynika m.in., że 69 proc. badanych rezygnuje z zakupów, jeśli sklep online nie oferuje BNPL jako metody płatności, a klienci którzy choć raz skorzystali z takiej możliwości, chętnie odraczają transakcję również podczas kolejnej okazji (66 proc.).
Płatności odroczone cieszą się ogromną popularnością na polskim rynku, a klienci którzy raz z nich skorzystali, wybierają tę formy opłaty za zamówienie niemal równie chętnie, co najpopularniejszy sposób finalizacji transakcji, czyli BLIK (65 proc. BNPL, a 71 proc. BLIK). Możliwość sprawdzenia produktu przed dokonaniem płatności (24 proc.), czy nieplanowane zakupy (21 proc.), to tylko niektóre z powodów korzystania z płatności odroczonych, wskazane przez badaną grupę. Dodatkowo ankietowani uważają, że BNPL to metoda płatności, która dobrze sprawdza się w przypadku droższych (37 proc.) oraz większych zakupów (35 proc.), jednocześnie pomagając im zarządzać miesięcznym budżetem (59 proc.).
Możliwość zwiększenia sprzedaży to główny czynnik, dla którego sprzedawcy decydują się na implementację BNPL w swoim e-sklepie (86 proc.). Ponad połowa przyznaje, że po wdrożeniu metody płatności odroczonych zauważyła większą liczbę transakcji na swojej stronie. Co więcej, dla osób korzystających z BNPL, opcja ta często staje się podstawową metodą płatności, przy czym najchętniej sięgają po nią młodsi klienci (¾ badanych w wieku 18-24 lata). Brak płatności odroczonych wśród dostępnych form zapłaty, sprawia, że 69 proc. badanych rezygnuje z zakupu w sklepie, który nie oferuje tej formy płatności.
– Raport Płatności odroczone w Polsce 2023 stanowi cenne źródło wiedzy dla właścicieli sklepów internetowych, menedżerów płatności oraz e-commerce czy osób odpowiedzialnych za marketing w biznesach online. Zawarte w nim dane oraz analizy pokazują zarówno ogromny potencjał klientów korzystających z BNPL, jak również korzyści, jakie zyskują e-sklepy decydujące się na wdrożenie tego rozwiązania. Aż 42 proc. ankietowanych sklepów wskazało, że zaobserwowało znacznie wyższą średnią wartość koszyka zakupowego z BNPL, a 34 proc. z nich zauważyło większą liczbę klientów. To pokazuje, że to obowiązkowa lektura dla osób, które chcą nadążać za trendami w sprzedaży oraz zwiększać obroty w e-commerce – komentuje Piotr Szymczak, Chief Growth Officer PayPo.
Więcej informacji dotyczących m.in. kategorii produktów kupowanych z wykorzystaniem BNPL i strategii zakupowych konsumentów znajduje się w pełnej wersji raportu, dostępnej pod linkiem.