Według raportu Kondrat Wina Wybrane*, klienci najchętniej wybierają wina czerwone, wytrawne. Wina czerwone odpowiadały za 52% całej sprzedaży win w 2019 roku. Z tej puli aż 95% stanowiły wina wytrawne. Wybór padał przede wszystkim na trunki jednoszczepowe takie jak: primitivo, tempranillo, monastrell, syrah i malbec. 4% wszystkich sprzedanych butelek wina czerwonego to wino półsłodkie a 1% – wina słodkie.
– Polacy lubią wina pełne, słoneczne, o intensywnych i słodkich aromatach czerwonych oraz ciemnych owoców, gładkie i z wyczuwalną słodyczą. – wyjaśnia Anna Sułek, Dyrektor Zarządzająca, Kondrat Wina Wybrane.
Wina białe stanowiły około 44% całej sprzedaży win w 2019 roku. 74,4% wszystkich sprzedanych butelek wina białego to wina wytrawne, kolejne miejsca zajmują wina półwytrawne (17,6%), wina półsłodkie (7,8%) i wina słodkie (3,16%). W przypadku win białych także preferujemy trunki jednoszczepowe. W pierwszej kolejności są to: macabeo, sauvignon blanc, viognier i chardonnay.
– Na uwagę zasługują również wina białe, musujące. O ile zainteresowanie szampanem utrzymuje się na stałym poziomie, to sprzedaż włoskiego Prosecco i hiszpańskiej Cavy z naszej selekcji systematycznie wzrasta o około 3% rocznie. – komentuje raport Anna Sułek, Dyrektor Zarządzająca, Kondrat Wina Wybrane.
Od wielu lat wina hiszpańskie, włoskie i francuskie cieszą się w Polsce największą popularnością. W ubiegłym roku sprzedaż win włoskich wzrosła o 5,6%, a francuskich o 5,2%. Niewielki spadek sprzedaży (0,5%) odnotowały natomiast wina hiszpańskie.
– Zainteresowanie winami z tych regionów pokrywa się z popularnymi kierunkami enoturystycznymi. Preferencje konsumentów podążają za rosnącą wiedzą. Z racji rozwoju turystyki, powszechnej dostępności i niewygórowanych cen obserwujemy wzrost zainteresowania warsztatami, degustacjami oraz wyjazdami do winnic w Europie i na świecie – stąd dynamiczny rozwój naszego programu podróży winnych „Misja Wino”. – wyjaśnia Mikołaj Kondrat, Prezes Kondrat Wina Wybrane.
Polacy mają coraz większą wiedzę o winach, za którą idą sprecyzowane oczekiwania. Przy szerokiej ofercie na rynku i dużej rozpiętości cenowej konsumenci coraz częściej poszukują dobrych win w umiarkowanych cenach. W ubiegłym roku, w sklepach specjalistycznych Kondrat Wina Wybrane 48,2% wszystkich sprzedanych butelek stanowiły wina, których koszt nie przekraczał 30 zł/szt. Raport ten pokazuje, że liczba ta spadła o 5% w porównaniu z 2018r.
Wina z przedziału cenowego 30-50 zł stanowiły 36,4% całej sprzedaży i jest to wzrost o 12,2 % w porównaniu z 2018r. Natomiast co 7 wino sprzedane w ubiegłym roku kosztowało od 50 do 100 zł.
Wyraźnie wzrasta też zainteresowanie winami segmentu premium, których cena za butelkę przekracza 100 zł. Sprzedano ich w 2019 roku o 6,5% więcej niż w 2018.
Według raportu Kondrat Wina Wybrane, wino największym zainteresowaniem cieszy się w województwie mazowieckim. Wysoko plasują się również województwa małopolskie i śląskie. Klienci specjalistycznych sklepów winiarskich mieszkają głównie w dużych miastach. Oprócz Warszawy jest to przede wszystkim Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk. Co ciekawe, 58% wszystkich klientów firmy to kobiety.
Moda na Prosecco i koktajle na bazie tego trunku wciąż jest bardzo widoczna i na pewno w tym roku sprzedaż „bąbelków” także będzie wysoka. Coraz większą popularność zyskują również wina polskie i ekologiczne.
– Wino ekologiczne to umowny termin, w którym mieszczą się różne typy win, m.in. wina organiczne, biodynamiczne, naturalne, czy pochodzące ze zrównoważonej uprawy. Niektórzy producenci zwracają też uwagę na ograniczenie emisji dwutlenku węgla w procesie produkcji wina i jego transportu. Coraz częściej mamy też zapytania o wina wegańskie. Wiedza konsumentów wciąż rośnie, a wraz z nią oczekiwania i chęć edukacji w tym zakresie. 2020 to z całą pewnością rok dalszego rozwoju winnych podróży, szkoleń i degustacji, nie tylko dla profesjonalistów. – podsumowuje Anna Sułek.
Dane na podstawie raportu sprzedaży win Kondrat Wina Wybrane w 2019 roku.