Handel stacjonarny konsekwentnie odbudowuje się po okresie lockdown’u. Wyzwań gospodarczych jednak nie brakuje. Kluczowe dla utrzymania konkurencyjności będzie wdrożenie odpowiednich działań wspierających sprzedaż przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztowej. Wykorzystanie wiedzy i doświadczenia zewnętrznego partnera w zakresie wsparcia sprzedaży może okazać się optymalnym rozwiązaniem.

– Marki, które chcą zadbać o komunikację, właściwy przekaz i merchandising, uwzględniając wymagające okoliczności ekonomiczne, doceniają aspekt elastyczności i skuteczności outsourcera. Dlaczego? Po pierwsze, łatwiej jest zrezygnować z usług zewnętrznego partnera niż redukować zatrudnienie, a po drugie, wyspecjalizowany podmiot posiada procedury i narzędzia do wdrażania wytycznych, np. z zakresu
bezpieczeństwa sanitarnego, czy zmiany trybu pracy – mówi Przemysław Bogdański, Prezes Zarządu OEX Cursor.

Firmy częściej decydują się na outsourcing procesów wsparcia sprzedaży w sytuacji, kiedy realizacja tych działań staje się bardziej wymagająca. Cenią również elastyczność modelu współpracy z firmą zewnętrzną w oparciu o ustalone KPI. Przykładowo OEX Cursor obserwuje wzrost zapytań ze strony firm medycznych i farmaceutycznych, dla których dotarcie do placówek lekarskich jest bardzo istotne. W realiach konieczności ograniczania kontaktów międzyludzkich spółka proponuje sprawdzone rozwiązanie online, które z sukcesem wdrożył w realizacjach opartych o struktury terenowe.

– Podczas lockdownu zaadaptowaliśmy część projektów do nowych warunków. Wykorzystaliśmy ten czas na doskonalenie naszych zespołów i metod pracy. Jest to obszar, w którym połączyliśmy pracę zdalną ze spotkaniami online i wizytami przedstawicieli, realizowanymi w reżimie obostrzeń, tak aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno naszym pracownikom, jak i innym osobom z otoczenia biznesowego. Usprawniliśmy również zdalne szkolenia zespołów, co jest szczególnie ważne w przypadku wyspecjalizowanej usługi, np. przedstawicieli medycznych, finansowych, z branży źródeł odnawialnych czy automotive – podkreśla Przemysław Bogdanski.

Jednym z narzędzi wykorzystywanych przez detalistów, ukierunkowanych na pozyskanie klienta, jest merchandising, polegający na przygotowaniu pełnej strategii obecności produktu w miejscu sprzedaży i odpowiedniej jego ekspozycji. Jest on szczególnie pomocny w kontekście zmieniających się przyzwyczajeń konsumentów, stawiających coraz częściej na szybkie zakupy. Co istotne, w zakresie
zakupów spożywczych pozostajemy tradycjonalistami, najczęściej decydując się na wizytę w sklepie stacjonarnym. Zgodnie z raportem Nielsena, pomimo rosnącego znaczenia sprzedaży e-commerce, aż 61 proc. badanych – w ankiecie wzięło udział 30 tys. respondentów z 60 krajów – uważa zakupy w sklepie spożywczym za „przyjemne i angażujące doświadczenie”.

– Właściwa prezentacja towarów ma wpływ na wybór konkretnego produktu. Dzięki zaawansowanemu systemowi raportowemu usprawniamy obieg informacji i dajemy klientom kontrolę nad ekspozycją ich produktów w retailu. Dostarczamy klientom informacji niezbędnej do zarządzania sprzedażą realizując audyty cen, mechanizmów promocji i ekspozycji produktów. Dzięki temu klient może poprawić efektywność swoich działań, co ma wpływ na koszty, które stają się niezmiernie ważne w obliczu wyzwań gospodarczych. – podsumowuje Przemysław Bogdański.