Transformacja cyfrowa, rozwój technologii mobilnych oraz chmury obliczeniowej – to główne trendy, które zdominują polski handel w 2016 roku.
Nowoczesne technologie zmieniły oblicze współczesnego handlu. Nawet najwięksi przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do jego potrzeb i nowych realiów sprzedaży, mogą nawet zniknąć z rynku. Znaczny wpływ na rozwój nowych trendów w dziedzinie e-marketingu i biznesu mają sami konsumenci, przyzwyczajeni do korzystania z urządzeń mobilnych. Według badaczy Deloitte liczba osób, które stale płacą za produkty i usługi poprzez usługi touch-based do finalizowania transakcji na telefonach oraz tabletach w 2016 roku sięgnie 50 mln. To wzrost o 150 proc. w perspektywie rok do roku.
Według ekspertów niebagatelny wpływ na rozwój rynku ma transformacja cyfrowa, która wspiera współczesny marketing oraz pozwala budować indywidualne relacje z klientami – zawsze (w czasie rzeczywistym) i wszędzie (na urządzeniach mobilnych, we wszystkich kanałach i w sieciach społecznościowych). Kluczem dla przedsiębiorców będzie jednak wyjście poza strefę technologicznego komfortu i transformacja nie tylko poszczególnych systemów, ale całych modeli biznesowych.
– Marketing cyfrowy, e-commerce oraz zarządzanie doświadczeniami klientów to według Gartnera trzy najważniejsze obszary inwestycji technologicznych, które będą miały istotny wpływ na poprawę funkcjonowania firm do 2019 roku. Jednak według nas koniecznym jest wyjście poza tradycyjne systemy CRM, które służą zarządzaniu relacją z klientami. W tym wypadku samo gromadzenie informacji o zwyczajach zakupowych jest dopiero pierwszym elementem w budowaniu efektywnego łańcucha sprzedaży. Kolejnym krokiem jest przesunięcie punktu ciężkości z magazynowania danych na ich przetwarzanie i analizę w czasie rzeczywistym (bussines intelligence, customer intelligence, competition intelligence) oraz wykorzystywanie zaawansowanych metod analitycznych do stałego wzrostu zaangażowania – dodaje Daniel Kierdal, dyrektor sprzedaży SAP Hybris w SAP Polska.
Coraz większą rolę na rynku e-commerce zaczynają odgrywać również technologie chmurowe. Analitycy Forrester Research przewidują, że w okresie 2013-2020 średnie tempo wzrostu wartości globalnego rynku rozwiązań SaaS, czyli oprogramowania w chmurze dostępnego w formie usługi, wyniesie 18,9% rocznie. Niższe koszty wdrożenia i użytkowania rozwiązania, przeniesienie odpowiedzialności za jego utrzymanie i rozwój na dostawcę oprogramowania i skalowalność pozwalająca na elastyczne i efektywne zarządzanie to tylko wybrane korzyści, które przekonują organizacje różnej wielkości do wykorzystania modelu SaaS, dlatego tematem wiodącym tej sesji będą rozwiązania chmurowe wspierające zrozumienie i zaangażowanie klienta i rozwiązania analityczne dla biznesu.