W poszukiwaniu efektywnych metod dotarcia do konsumentów i zwiększenia sprzedaży coraz więcej firm zaczyna stosować tzw. działania cross-promocyjne. Jest to szczególnie istotne dla tych przedsiębiorstw, które nie posiadają „fizycznego” produktu, lecz oferują „wirtualną” usługę, czyli np. dla wydawców kart lub właścicieli aplikacji. Najlepszym bodźcem do skorzystania przez klientów z promocji są w tym wypadku współprace ze sprzedawcami, u których możliwy jest odbiór przyznanej zniżki. Na czym polegają tego typu partnerstwa i jaki potencjał w sobie kryją?

Część narzędzi marketingowych wyczerpuje swoją formułę, ze względu na fakt, że klienci stają się wrażliwi na różne „sztuczki” reklamowe. Uważniej rozpatrują zalety danej promocji i oczekują realnych korzyści od sprzedawców – aż 57% osób docenia natychmiastową gratyfikację. Dlatego firmy stoją przed wyzwaniem jak zwiększać efektywność swoich kampanii. Coraz częściej łączą więc siły z innymi partnerami i stosują tzw. cross-marketing.

Co dwie firmy to nie jedna
Cross-marketing, cross-selling czy też cross-promocja to połączenie działań promocyjnych dwóch lub więcej sprzedawców w celu osiągnięcia wspólnych efektów marketingowych, wizerunkowych i/ lub sprzedażowych. Najczęściej decydują się na nie firmy, których oferty, branże czy produkty wzajemnie się uzupełniają. To rozwiązanie szczególnie dobrze sprawdza się także w przypadku firm, które oferują usługę, a nie fizyczny produkt – np. Android Pay od Google’a, który podjął współpracę z siecią sklepów spożywczych. Dzięki współpracy ze sprzedawcą stacjonarnym lub internetowym, odpowiednia promocja może zachęcić klienta do skorzystania z oferty, bo otrzymuje on fizyczną korzyść w punkcie handlowym – np. bon do wykorzystania na zakupy w sklepie za pobranie aplikacji na smartfona. Ponadto, prowadząc wspólną kampanię marketingową, komunikacja i dotarcie do kluczowych klientów obu partnerów jest podwójne, a co za tym idzie – bardziej efektywne. Cross-promocja to nie tylko skuteczny sposób na zwiększenie przychodów, ale także na:
• optymalizację wydatków marketingowych dzięki wspólnym materiałom reklamowym;
• rozszerzenie zasięgu i efektywności działań dzięki nowym kanałom komunikacji;
• poprawę wizerunku firmy poprzez współpracę z zaufanym wśród konsumentów partnerem.

Cross-promocja w praktyce
Jednym z przykładów umiejętnego połączenia cross-promocji pomiędzy sprzedawcą stacjonarnym a usługodawcą jest współpraca sieci hurtowni MAKRO oraz wydawcy kart Visa. W swojej kampanii promocyjnej firmy wykorzystały nowoczesne rozwiązanie technologiczne oraz element natychmiastowej korzyści, jaką mogli uzyskać klienci w momencie płatności za zakupy. Akcja skierowana była do właścicieli kart Visa i obowiązywała we wszystkich 30 placówkach MAKRO w całej Polsce. Klienci przy płatności za min. 500 zł otrzymywali bon o wartości 50 zł na kolejne zakupy, a automatyczne przyznawanie rabatów było możliwe dzięki zastosowaniu technologii ZenCard na terminalach płatniczych. Komunikacja akcji odbyła się poprzez wspólne materiały reklamowe, dzięki czemu budżet na promocję został proporcjonalnie rozłożony na dwa podmioty.
– Promocja dla klientów kart Visa przy płatnościach za zakupy w MAKRO przyniosła obu firmom widoczne efekty. Zanotowaliśmy zwiększenie liczby dziennych transakcji kartami płatniczymi, a także wzrost wartości średniego koszyka zakupowego. To wyraźnie pokazuje, że zastosowanie ciekawej formy promocji przy użyciu nowoczesnej technologii wpływa na efektywność i powodzenie działań cross-marketingowych – mówi Jarek Sygitowicz, współzałożyciel i CMO ZenCard.

Wspólne działania marketingowe to nie tylko efektywny sposób na zwiększenie sprzedaży, ale także interesująca forma dotarcia do klientów, co w natłoku reklam i promocji jest dobrym sposobem na odróżnienie się od konkurencji. Kluczowe jest jednak to, aby odpowiednio dobrać partnera do współpracy, zaoferować realną korzyść klientom oraz wesprzeć się narzędziami technologiczno-analitycznymi, jak np. ZenCard, które w czasie rzeczywistym pozwolą monitorować i reagować na przebieg kampanii.