Aż 69% polskich konsumentów otrzymało przynajmniej jedną uszkodzoną paczkę z zakupami online w ciągu ostatniego roku, a do 63% trafił przynajmniej jeden uszkodzony towar – wynika z badania OnePoll, wykonanego na zlecenie DS Smith, globalnego lidera w zakresie zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych. Według analizy, średnio ponad 3 paczki posiadające drobne lub poważne uszkodzenia trafiły w ostatnich miesiącach do konsumentów.
Badanie, które zostało zrealizowane przez One Poll na zlecenie DS Smith, przeprowadzono z udziałem 2 000 e-konsumentów z całej Polski. Według wyników ankiety 32% respondentów zrobiło zakupy online przynajmniej raz w tygodniu, a 9% dokonało zakupów przez Internet każdego dnia.
W ankiecie zapytano konsumentów o to, czy robią zakupy w trakcie Black Friday i Cyber Monday, czyli w trakcie najbardziej intensywnych dni w roku dla handlu detalicznego. Z badania wynika, że plany kupujących w Polsce dotyczące skorzystania z ofert Cyber Monday wzrosły o 35% w porównaniu z rokiem ubiegłym . Na Black Friday przygotowuje się z kolei 68% konsumentów, którzy dokonują zakupów online.
– Okazje podczas cieszących się coraz większą popularnością Black Friday i Cyber Monday budzą podekscytowanie wśród kupujących, ale każda uszkodzona przesyłka może zmniejszyć ten entuzjazm i przyczynić się jednocześnie do wielomiliardowych strat. Elektronika, ubrania, zabawki, kosmetyki, żywność – dziś prawie wszystko zamawiamy online. Należy jednak pamiętać, że w trakcie transportu nasza przesyłka może być upuszczona, uderzona, zgnieciona lub potrząsana, co może skutkować zniszczeniem nie tylko opakowania ale także jego zawartości. Przemyślane i dobrze zaprojektowane opakowanie chroni zawartość, co ma wpływ na większą satysfakcję klientów, a to z kolei przekłada się na zmniejszenie ilości reklamacji i redukcję niepotrzebnych kosztów z nimi związanych – mówi Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający DS Smith Polska.
Według ankiety, przedmioty, które najczęściej docierały uszkodzone do konsumentów, to: ubrania (32%), obuwie (26%), produkty z segmentu zdrowia i urody (19%) oraz małe i duże urządzenia AGD (18%). Średnia wartość uszkodzonego produktu wynosiła prawie 52 euro. Gdyby brać pod uwagę wartość najdroższego uszkodzonego produktu, który konsumenci kiedykolwiek otrzymali, to wzrastała ona do 128 euro.
Ochrona zawartości przesyłki to jedna z najważniejszych funkcji, którą musi spełniać dobrze zaprojektowane opakowanie. Ale bezpieczeństwo to nie wszystko, bowiem jak pokazują dane Nielsen IQ, 92% konsumentów twierdzi, że zrównoważony rozwój ma dla nich znaczenie i odgrywa znaczącą rolę przy okazji wyboru produktów marek. Rosnąca świadomość oraz oczekiwania konsumentów przekłada się na ich realne wybory. Według badania Euromonitor , już 29% e-konsumentów w Unii Europejskiej zrezygnowała z produktów tych marek, które nie oferowały zrównoważonych opakowań. To istotny sygnał dla firm, że muszą podjąć działania również w tym zakresie.
– E-commerce stanowi bardzo ważny kanał zakupowy, z którego korzysta coraz więcej osób. Problem uszkodzonych paczek w transporcie dotyka cały łańcuch dostaw, natomiast liczba zwrotów i ponownych zamówień przekłada się na wzrost emisji CO2. Im bardziej firmy będą doskonalić te procesy, tym większa szansa na minimalizację tego zjawiska. W tym kontekście opakowania odgrywają kluczową rolę, bo to one zabezpieczają produkty. Stąd tak ważny jest dobór odpowiednich opakowań do przesyłek, zarówno pod względem jakości materiałów, jak i rozmiaru i funkcjonalności – podkreśla Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający DS Smith Polska.
Uwzględniając wyniki badań i nadchodzący intensywny okres dla branży e-commerce, firma DS Smith, producent zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych szacuje, że w Polsce w listopadzie zwróconych zostanie 23 milionów paczek.