Najnowsze badania przeprowadzone w tym roku przez TNS Polska na zlecenie Trusted Shops wskazują, że co piąty Polak zetknął się ze zbyt wysokimi kosztami przesyłki podczas zakupów w sieci. Z kolei, zdaniem większości ankietowanych czynnikiem, który mógłby ich przekonać do częstszych zakupów online jest m.in. bezpłatna przesyłka.

Niemal połowa ankietowanych odnotowała różnego rodzaju trudności podczas zakupów w sieci. Najwięcej respondentów (21%) wskazało na zbyt wysokie koszty przesyłki. Niewiele mniej, bo aż 16% ankietowanych stwierdziło, że sklep nie dotrzymał terminu dostawy i wysłał przesyłkę po uzgodnionym terminie. Zdarzało się również, że sklep w wyniku pomyłki przygotował błędne zamówienie i w rezultacie kupujący otrzymali inny produkt od zamówionego. Taką odpowiedź wskazał co dziesiąty ankietowany.

Z kolei, 9% respondentów wspomniało, że sklep nie odpisał lub zbyt późno odpowiedział na przesłane zapytanie. Taka sama liczba ankietowanych spotkała się z uszkodzeniem przesyłki powstałym podczas transportu.

Czynnikami, które mogłyby przekonać Polaków do częstszych zakupów w sieci są kryteria związane z oszczędzaniem pieniędzy. Najczęściej wskazywaną odpowiedzią była bezpłatna realizacja zamówienia (46%). Prawie 40% ankietowanych doceniłoby także zniżki i kody rabatowe na kolejne zakupy.

Dla kupujących bardzo ważne jest również bezpieczeństwo w sklepie internetowym. Co trzeci ankietowany (32%) ceni sobie możliwość skorzystania z gwarancji zwrotu pieniędzy.

Polacy kupujący w internecie doceniliby także krótszy termin oczekiwania na przesyłkę (22%). A dla 15% ankietowanych znaczenie ma dłuższy, niż ustawowe 14 dni, termin na odstąpienie od umowy. Z kolei, co dziesiąty ankietowany częściej robiłby zakupy, gdyby w e-sklepie spotkała go miła i profesjonalna obsługa.

Badanie TNS Polska „Zakupy online Polaków” zostało przeprowadzone w kwietniu 2016 roku na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. W badaniu zastosowana została technika badawcza CAPI.