25 proc. zawartości paczek w e-handlu to… powietrze – wynika z badania DS Smith „Empty Space Economy: ukryty problem pustej przestrzeni”. Nadmierne pakowanie i zbędne wypełniacze kładą się cieniem na każdym aspekcie działalności firmy, od kosztów wysyłki po satysfakcję klientów. To nie wszystko! Przewożenie pustej przestrzeni generuje 122 milionów ton dwutlenku węgla rocznie, co negatywnie wpływa na środowisko naturalne.
Temat plastiku i ogromnej ilości śmieci wydaje się nabierać rozpędu. Wszystko byłby dobrze, gdyby firmy faktycznie podążały w dobrym kierunku. Niestety w poszczególnych regionach świata wygląda to różnie. Pakuje się wszystko i wszędzie. Nawet każdy owoc czy warzywo jest owinięte w osobną folię. Kanapki, kawy, cukierki – one również mają kilka warstw opakowań. Cukierki pakowane są w osobne sreberka, a następnie wkładane w pudełka. Podobnie jest z pastą do zębów każda tubka jest dodatkowo wkładana w kartonowy pojemnik.
Badanie Lewiatana wskazuje, że obecnie tylko 9 proc. odpadów opakowaniowych poddawanych jest recyklingowi. 12 proc. jest spalane, a cała reszta – 79 proc. – trafia na wysypiska lub do środowiska naturalnego. Kult opakowania jest tak ogromny, że niektórzy influencerzy potrafią wydać nawet kilka set złotych, aby zrobić sobie zdjęcie z pudełkiem po luksusowych butach. Czy to już nie przesada?
– Producenci tłumaczą się, że opakowania pełnią funkcję informacyjną i promocyjną. Faktem jest to, że mogą mieć one dla kogoś wartość emocjonalną. Dzięki swojej estetyce, ładnym kształtom stają się w oczach konsumenta prawdziwym dobrem luksusowym. Jednak na progu kataklizmu naturalnego warto zmienić drogę i iść w kierunku eko – wskazuje Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że opakowanie jest częścią budowania doświadczenia klienta – sposób, w jaki produkt jest pakowany, wpływa na jego zadowolenie, a tym samym budowanie lojalności. Powinno być ono jednak – w miarę możliwości – jego integralną częścią – dodaje.
51 proc. osób uważa odpady opakowaniowe za ważny problem ekologiczny. Co więcej, taki sam odsetek zgadza się, że zrównoważony rozwój opakowań jest dla nich ważniejszy niż pięć lat temu – pokazują badania DS. Smith. Według raportu Unilever jedna trzecia konsumentów wybiera marki na podstawie ich wpływu społecznego i środowiskowego.
Wyzwaniem jest obecnie zwiększenie świadomości kadry kierowniczej o szkodliwości pustej przestrzeni. To ona decyduje o kształcie wielu procesów w firmie i ma realny wpływ na politykę danego podmiotu wobec środowiska naturalnego. Niestety – jak podaje DS Smith – tylko 39 proc. ankietowanych uważa, że kadra zarządzająca w ich miejscach pracy jest świadoma problemów ekologicznych.
Na polski rynek rocznie trafia ok. 1 mln ton plastikowych opakowań, ale będzie ich coraz więcej – w 2022 r. może być nawet 1,3 mln ton. Wzrost zużycia tworzyw sztucznych w naszym kraju jest wyższy niż średnia europejska – wynika z badania Krajowej Izby Gospodarczej.