Polacy coraz częściej przekonują się do zakupów w internecie. Decydującym czynnikiem jest wygoda – tysiące produktów dostępne bez potrzeby wychodzenia z domu, ale także ceny, które są często niższe niż w handlu tradycyjnym. Agencja Inquiry przeprowadziła w grudniu 2020 po raz drugi badanie preferencji związanych z zakupami internetowymi.

Wśród osób wykorzystujących internet do zakupów, duża grupa (60%) korzysta z tego kanału stosunkowo często: przynajmniej raz na 2-3 tygodnie w przypadku produktów i przynajmniej raz w miesiącu w przypadku usług.

Jeśli chodzi o kategorie produktowe, Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, oraz odzież, bieliznę dla dorosłych oraz artykuły wyposażenia domu. Do często kupowanych należą również obuwie dla dorosłych, sprzęt AGD i RTV, książki i gry, a także telefony i sprzęt komputerowy wraz z akcesoriami. Coraz chętniej w internecie kupowane są także produkty dla dzieci, szczególnie obuwie.
Wśród usług na pierwszych miejscach znajdują się rezerwacje noclegów, zakup biletów kolejowych i subskrypcje płatnych serwisów streamingowych (np. Netflix). Jednak w porównaniu z analogicznym badaniem przeprowadzonym w 2019 r., w wyniku ograniczeń związanych z pandemią wiele usług, w tym bilety kolejowe, rezerwacje noclegów, bilety na koncerty oraz bilety lotnicze kupowane były przez zdecydowanie mniejszą grupę osób.

Wśród platform zakupowych niekwestionowanym liderem pozostaje Allegro – niemal 90% osób dokonujących zakupów on-line korzystało z Allegro w ciągu ostatniego roku! Na drugim miejscu plasuje się platforma zakupów lokalnych OLX, a za nią telewizja streamingowa Netflix oraz chińska platforma AliExpress. Netflix zanotował przy tym duży wzrost odsetka użytkowników w badanej grupie (z 31% do 37%).
Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w internecie jest niska cena, szczególnie dotyczy to osób w wieku od 35 do 44 lat. Oprócz tego polscy klienci bardzo cenią sobie również szeroką ofertę produktową, pojawiające się promocje na poszczególne produkty oraz opcję darmowej dostawy. Starsze osoby zwracają uwagę na dokładne opisy produktów.

Także w kwestiach dostawy decydującymi czynnikami są właśnie wygoda i cena. W 2020 r. roku internauci wskazali, że najchętniej wybierają dostawę do paczkomatu (wzrost z 27% w 2019 r. do 45% w obecnej edycji badania). Paczkomaty wyprzedziły pod względem preferencji dostawę przez kuriera, która jeszcze rok temu była na pierwszym miejscu.

Jeśli chodzi o płatności, przelew z konta bankowego oraz płatności mobilne (np. Blik) to dwie najchętniej wybierane formy zapłaty za zakupy w internecie. W porównaniu do roku 2019 istotnie zwiększył się poziom preferencji dla płatności mobilnych, a na znaczeniu straciły przelewy w systemach płatniczych oraz płatność gotówką przy odbiorze.

Zatem wygoda, wygoda… i jeszcze raz cena! Tak w telegraficznym skrócie można podsumować preferencje zakupowe Polaków.
Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry, dodaje: Zakupy internetowe z każdym rokiem zwiększają swój udział w naszym koszyku zakupowym. Pandemia przyspieszyła ten proces – wzrosła zarówno liczba osób korzystających z tej formy zakupów, jak i ich częstość. Co ciekawe, o ile zmiany w zakupach usług zostały wymuszone przez odgórne ograniczenia, o tyle w przypadku produktów struktura zakupów nie uległa dużym zmianom. Oznacza to, że z tego trendu mogą skorzystać wszyscy, którzy zadbają o obecność w kanale e-commerce.