Zalando – platforma modowa i lifestyle’owa, do końca roku rozszerzy model współpracy z handlowcami stacjonarnymi – Connected Retail – o udostępnienie na niemieckiej platformie asortymentu ponad 600 sklepów tradycyjnych. Projekt ten rozpoczął się w firmie cztery lata temu. Zalando udało się stworzyć otwarty ekosystem, będący polem współpracy wszystkich grup branży modowej na płaszczyźnie cyfrowej. Ambicje Zalando w tym zakresie nie kończą się na Niemczech. W 2019 roku model Connected Retail zostanie wprowadzony na rynki zagraniczne, na których obecne jest Zalando, w pierwszej kolejności w Holandii.
Dzięki Connected Retail sprzedawcy współpracujący z Zalando mogą poszerzyć dostępność swojego asortymentu w sklepach stacjonarnych o platformę internetową. Przykładowo, kiedy klient zamawia artykuł, którego nie ma już w magazynie Zalando, ale posiada go któryś z partnerów, zamówienie wysyłane jest do sklepu znajdującego się najbliżej adresu dostawy. Lokal odbiera zamówienie i wysyła je bezpośrednio do klienta, który otrzymuje przesyłkę szybko i sprawnie.
– Connected Retail jest centralnym elementem platformy Zalando. Znajdujący się w ofercie asortyment 600 sklepów dowodzi, że integracja kanałów internetowych i offline ma bardzo pozytywne efekty dla wszystkich: dla klienta, sklepu stacjonarnego i dla Zalando. Dlatego w nadchodzących miesiącach będziemy wprowadzać ten model z dużą liczbą nowych partnerów – mówi Carsten Keller, wiceprezes działu Direct-to-Consumer w Zalando. W przyszłości będziemy również stosować to rozwiązanie w przypadku dostaw tego samego lub następnego dnia, ponieważ sklepy stacjonarne naszych partnerów są często zlokalizowane bliżej klienta niż nasz magazyn centralny. W ten sposób tworzymy nowe doświadczenie zakupowe oparte na współpracy z handlem stacjonarnym, niezależnie od miejsca zamieszkania – dodaje.
Już dziś widać wyraźnie, że związek pomiędzy handlem online i stacjonarnym prawdopodobnie będzie się zacieśniać w przyszłości. Proces zakupowy od dawna odbywa się za pośrednictwem różnych kanałów: klienci czerpią informacje i inspiracje najczęściej online (z mediów społecznościowych, e-sklepów marek lub platform sprzedażowych), porady i decyzje zakupowe podejmowane są natomiast zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i w kanale internetowym. Nowa cyfrowa rzeczywistość oferuje klientom i sprzedawcom wiele możliwości.
– Jeśli wybiegniemy myślami 10 lat do przodu, marki i sprzedawcy będą w coraz mniejszym stopniu myśleć w kategoriach kanałów i urządzeń, a w coraz większym w kategoriach swoich klientów i ich nawyków, potrzeb i stylu życia – mówi Carsten Keller. Już teraz widzimy pewien postęp w tym kierunku, w innych sektorach detalicznych w Europie, takich jak elektronika użytkowa. Patrząc na przykład Chin, staje się to jeszcze bardziej oczywiste. Platformy takie jak Alibaba i JD.com w dużej mierze zlikwidowały granice między internetem a sprzedażą stacjonarną.
W wyniku tego handel stacjonarny unowocześnia swoją technologię w celu połączenia z rynkiem cyfrowym. – Dynamikę technologiczną na rynku offline postrzegam jako wstępny krok w kierunku większej integracji handlu internetowego z handlem stacjonarnym. Widzimy, że detaliści coraz bardziej inwestują w sieci danych, aby lepiej zrozumieć swoich klientów – mówi Carsten Keller.
Zalando aktywnie poszukuje możliwości połączenia sił z sektorem handlu stacjonarnego, a Connected Retail daje korzyści klientom, detalistom i Zalando.
– Praca z 600 sklepami stacjonarnymi nauczyła nas rozwiązywać pewne kluczowe problemy z którymi mierzą się sprzedawcy i tego, co jest dla nich szczególnie ważne w takim modelu. Wierzymy, że Connected Retail to narzędzie, które pomoże sprzedawcom udoskonalić i w pełni rozwinąć ich biznes. Rozwój Connected Retail dopiero się rozpoczął – mówi Carsten Keller.