Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami, w wielu domach planuje się już świąteczne menu. Według badań zrealizowanych na zlecenie Netto[ Raport z badania Research Collective „Koszyk Wielkanocny” na zlecenie Netto Polska, marzec 2022 r.], niekwestionowanym liderem wielkanocnego stołu są jajka, w różnej postaci – z danych sieci wynika, że tuż przed świętami ich sprzedaż rośnie co najmniej kilkukrotnie. To dobry czas, aby przypomnieć po jakie jaja sięgać w sklepie.
Jaja to nieodłączny element świąt wielkanocnych. Dekorujemy nimi świąteczne stoły i koszyczki z potrawami, malujemy je, a przede wszystkim używamy w wielu przepisach kulinarnych. Badania pokazują, że produktem, bez którego nie wyobrażamy sobie świątecznego stołu, są właśnie jaja. Podczas Wielkanocy goszczą w aż 86 proc. gospodarstw domowych[ Tamże.]. Kupując jajka, warto mieć na uwadze dobrostan kur niosek, tym samym rezygnując z zakupu jaj z chowu klatkowego, czyli tak zwanych „trójek”. Ta potoczna nazwa wzięła się od pierwszej cyfry numeru, jakim oznaczone jest każde jajko. Jest to także źródło informacji na temat pochodzenia każdego sprzedawanego jajka – „0” oznacza produkcję ekologiczną a „1” – jaja z wolnego wybiegu, a „2” na początku widnieje na tych pochodzących z chowu ściółkowego.
– W Netto wybór jaj jest szeroki – można kupić jaja Od Kokoszki z chowu ekologicznego, a także „jedynki” oraz „dwójki”. W żadnym sklepie Netto nie ma natomiast „trójek”, czyli jaj z chowu klatkowego. Te, w trosce o dobrostan kur niosek, wycofaliśmy całkowicie ze sprzedaży w listopadzie 2021 roku – mówi Patrycja Kamińska, PR Manager Netto Polska.
Decyzja o rezygnacji jaj z chowu klatkowego była naturalnym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju. Handlowanie w sposób odpowiedzialny to wartość nadrzędna zarówno dla Netto, jak i dla całej duńskiej Grupy Salling. Ta, już w 2020 roku, ogłosiła zobowiązania w zakresie rezygnacji z jaj z chowu klatkowego dla wszystkich rynków, na których jest obecna.
Netto idzie o krok dalej – „trójki” znikną z produktów marek własnych.
– Naszym wspólnym założeniem było wycofanie jaj klatkowych ze sprzedaży do końca 2025 r. Udało nam się to zrobić aż cztery lata szybciej, z czego jesteśmy dumni. Usunięcie „trójek” na stałe z półek naszych sklepów to najważniejszy krok w kierunku odcięcia się od chowu klatkowego. Natomiast dla pełnego uniezależnienia się od niego, pracujemy nad wycofaniem „trójek” jako składnika w produktach marek własnych. – informuje Patrycja Kamińska.
Już w tej chwili w części produktów marki własnej Netto nie znajdziemy „trójek”. Mowa m.in. o majonezie marki Quallio, makaronach Tradycyjny Smak, wybranych daniach gotowych Twoje Bistro oraz waflach i ciastach marki Finton’s. Do ich produkcji wykorzystywane są jaja z chowu ściółkowego i z wolnego wybiegu. Celem Netto jest to, aby do 2025 roku jaja z chowu klatkowego całkowicie zniknęły ze składów produktów wszystkich marek własnych sieci.